آرشیو دی ماه 1398

محوطه سازي

انواع مبلمان در فضاي محوطه سازي

۶۹ بازديد

مبلمان در محوطه سازي

مبلمان هاي فضاي باز از متريال هايي ساخته مي شوند كه در مقابل شرايط جوي و تابش مستقيم آفتاب مقاوم باشند تا بتوان به راحتي از آنها در روف گاردن و محوطه سازي استفاده كرد. مبلمان هاي فضاي باز داراي يك استراكچر براي مقاومت در مقابل بارهاي وارده مي باشند كه اين استراكچر در فضاي باز معمولا از جنس فلز با رنگ پودري كوره اي و يا چوب ترمو شده مي باشد. متريال هايي كه در پوشش نهايي اين مبلمان ها استفاده مي شود از قبيل ترمو، چوب پلاست، الياف پلاستيكي ... مي باشند.  

مبلمان محوطه سازي

  يكي از اين متريال هاي مورد استفاده چوب پلاست مي باشد كه از مزاياي آن مي توان به اين موارد اشاره كرد: - سازگاري با محيط زيست - مقرون به صرفه بودن - دوام و طول عمر بالا - مقاوم در برابر حمله حشرات - مقاوم در مقابل نفوذ آب و رطوبت - اشتعال پذيري كم - داراي ظاهر و بافت متنوع - محصولي سبك با ابعاد متنوع مبلمان هاي فضاي باز ميتوانند به صورت پرتابل و قابل حمل مورد استفاده قرار گيرند و يا به صورت ثابت استفاده شوند. اگر مبلمان ها به صورت ثابت ساخته شوند مي توان آنها را با مصالح بنايي مانند سنگ،بتن،و غيره نيز ساخت. در محوطه سازي هم مي توان از مبلمان هاي پرتابل و قابل حمل در مبلمان در محوطه سازي استفاده كرد و هم از مبلمانهاي ثابت استفاده كرد. از جمله مبلمان هاي فضاي باز ميتوان به ميز و نيمكت با طرح هاي متفاوت ، مبلمان هاي مناسب براي داخل آلاچيق ، تخت ها و صندلي هاي كنار استخر ، صندلي ها و فلاور باكس هاي ثابت اشاره كرد. مجموعه پايتكس به صورت تخصصي در زمينه روف گاردن و محوطه سازي فعاليت مي كند و يكي از دامنه هاي كاري ان مجموعه ساخت مبلمانهاي فضاي باز در طرح هاي متنوع مي باشد كه اين محصولات را مي توانيد در فروشگاه سايت مشاهده9 نماييد.

چوب پلاست

۷۳ بازديد

چوب پلاست

چوب پلاست چيست؟

به ذرات كوچك چوب كه با الياف و پلاستيك بازيافت شده تركيب مي شوند كامپوزيت هاي چوب پلاست يا در اصطلاح WoodPlast گفته مي شود.  

چوب پلاست

 

تاريخچه چوب پلاست

كامپوزيت چوب پلاستيك در مقايسه با تاريخچه محصولاتي مانند محصولات چوبي سنتي و الوارهاي طبيعي مثل تخته‌هاي خرده چوبي(particleboard)  و ورقه‌هاي فيبري محصولات كاملاجديدي به حساب مي آيند. پيدايش صنعت چوب پلاست (WPC=Wood-Plastic Composites) در واقع حاصل پيوند دو صنعت چوب و پلاستيك است كه به لحاظ تاريخي، اطلاعات كم و بسيار متفاوتي از ويژگي ها و دورنماهاي هر يك از آن ها وجود دارد. كامپوزيت‌هاي چوب پلاست در كشور ايالت متحده آمريكا براي چند دهه توليد شده و اين صنعت رشد فراواني را در سال‌هاي اخير تجربه كرده است و از اين جهت از قدمت تاريخچه بيشتري نسبت به ساير كشورها برخوردار است و اين محصولات تنها در دهه اخير در اروپا توليد شده‌اند. هرچند عمده رشد اين صنعت در ايالات متحده بسيار نوپا بوده و مربوط به چند دهه اخير مي‌باشد، ولي در اين سال‌ها، اين صنعت از رشد قابل توجهي برخوردار بوده است. قدمت توليد چوب پلاست در ايالات متحده آمريكا به سال 1983 ميلادي، زماني كه يك انبار چوب آمريكايي كه اكنون بخشي از شركت لير (Lear) در شيبويگان ويسكانسين (Wisconsin) است شروع به توليد مكانيزه تخته‌هايي با لايه‌هاي دروني با استفاده از تكنولوژي اكستروژن ايتاليايي نمود، بر مي‌گردد. در اين سال، پلي‌پروپيلن به همراه تقريباً 50% گرد چوب (خاك اره) در داخل دستگاه اكستروژن جهت توليد صفحه صاف ريخته مي‌شد كه بعداً در شكل‌هاي مختلف براي مصارف گوناگون استفاده مي‌شد كه اين يكي از نخستين كاربردهاي عمده تكنولوژي WPC در آمريكا بود. اولين نسل كامپوزيت هاي چوب پلاستيك از تركيب آرد و يا تراشه هاي چوب بازيافتي و اتصال دهنده ساخته شد، كه اين محصول براي مصارف ساده بسيار كارامد بود. ولي امروزه با پيشرفت سريع اين خانواده در كامپوزيت چوب، شاهد توليد چوب پلاستيك هايي با خواص مكانيكي قابل قبول، ثبات بالا در برابر تغييرات محيطي و طرح هاي پيچيده هستيم. آنها توسط مخلوط كردن ذرات چوب به شكل پودر با پلاستيك هاي بازيافتي ساخته مي شوند . بازار كامپوزيت چوب پلاستيك آمريكاي شمالي تقريباً " به فروشي بالغ بر ۱ ميليارد دلار رسيده است. پس از افزايش ۲۰۰ ٪ فروش بين سال‌هاي ۲۰۰۱ و ۲۰۰۶، انتظار مي‌رود كه ۲۰ ٪ رشد سالانه در ۵ - ۶ سال آينده رخ دهد .با افزايش ظرفيت كامپوزيت چوب پلاستيك، محصولات جديدي مانند چهارچوب درب‌ها، نرده‌ها و قاب پنجره‌ها توسعه يافته‌اند .

نحوه ساخت چوب پلاست

به طور كلي ساخت كامپوزيت چوب پلاست در دو مرحله انجام مي شود. اين فرايند اختلاط مي تواند به صورت يكجا يا به وسيله فرايند هاي پيوسته اي انجام گيرد. علاوه بر چوب اصلي با ابعاد دانه هاي مختلف، عوامل جفت كننده پلاستيك ها، تثبيت كننده، عامل كف زاي يا رنگ نيز اضافه مي گردد كه افزودن اين عوامل، باعث افزايش خواص محصول نهايي مي شود. تركيبات چوب پلاست كامپوزيت هاي چوب پلاست معمولا از تركيب 50 درصدي از پليمر هاي ترمو پلاستيك (گرانول) و خورده چوب است كه معمولا در دماي بالا با پليمرها تركيب مي شوند و سپس براي مصارف مختلف اعمال مختلفي روي آن ها انجام مي شود.  

انواع زيرسازي چوب پلاست

 

1. زيرسازي چوب اشباع شده

يكي از مناسبترين نوع شاسي در زيرسازي انواع دك چوب پلاست در كف و در محيط تراس، بالكن،  حياط، اطراف استخرنما با ارتفاع كم و انواع ديوارپوش مزيت هاي چوب اشباع شده: سرعت بالا در نصب ضد آب بودن ضد قارچ و باكتري حداقل انقباض و انبساط در برابر دما ضربه پذيري بالا  

2. شاسي فلزي

استفاده از شاسي فلزي در مكانهايي مانند نما، استخر، كفپوش هاي پر تردد، روف گاردن، آلاچيق و پرگولا، فلاورباكس، نيمكت و... پيشنهاد شده و مي توان بيان كرد يكي از بهترين نوع شاسي در زيرسازي محصوب ميشود به شرط آن كه تمامي استانداردهاي لازم در نصب و اتصالات رعايت شود.  

موارد استفاده از چوب پلاست

چوب پلاست ها مي توانند به شكلها و ابعاد مختلفي اماده شوند و ميتوان به صورت گسترده در حالت هاي مختلف و مكان هاي مناسب از آن ها استفاده كرد. مثلا براي ديوار پوش در يك شكل وابعاد و مشخصات و براي دك كف به يك شكل و ابعاد و مشخصات مي تواند توليد شود.    

كاربرد هاي ديگر چوب پلاست

سازه هاي پيش ساخته محوطه سازي استخرها و باغ ها و اماكن عمومي نماي ساختمان و ديوار سقف كاذب دكوراسيون داخلي كف پوش حصار و نرده ديوار پوش مبلمان شهري و ميز و نيمكت ( قابل استفاده در ايستگاههاي اتوبوس ، پاركها ، ميادين ، خيابانها و ساير فضاهاي عمومي و خصوصي مي باشد) چهارچوب در و پنجره آلاچيق و پرگولا باكس ها و جعبه هاي كاشت گل قطعات بهداشتي: وان، سينك و .... مخازن آب و فاضلاب و سيستم هاي تهويه صنعت خودرو سازي اسكله سازي روف گاردن تراورس راه آهن كشتي سازي (عرشه)    

كف پوش چوب پلاست

    چوب پلاست اين امكان را به شما مي دهد كه بدونه هيچ دغدغه اي در مورد رطوبت و پوسيدگي، محصولات و فضاهايي رو خلق كنيد كه در برابر حجوم حشرات و بارندگي قرار دارد. از چوب پلاست مي توان در تمامي مناطق آب و هوايي ايران استفاده كرد. مثلا در مناطقي كه رطوبت بالاست يا مناطقي كه سرماي شديدي دارند. چوب پلاست ها در برابر افتاب تغيير رنگ و تغيير حالت نمي دهند و به راحتي مي توان از آنها در كنار استخر ها استفاده كرد تا علاوه بر ايجاد زيبايي اين محصول از مقاومت آن نيز بهره برد. چوب پلاست ها مقاومت بالايي در مقابل جذب و عبور اشعه ها و امواج راديو مغناطيسي دارند و به همين منظور مي توان از آنها در جداره ها ،كف و سقف مكان هايي كه در معرض اين اشعه ها هستند استفاده كرد.  

    كامپوزيت هاي چوب پلاست در مقابل نفوذ اسيد ها مقاوم هستند و به راحتي مي توان در هر فضايي از انها استفاده كرد و با هر مواد شوينده اي به راحتي آنها را شست و شو كرد. اجراي چوب پلاست به شيوه هاي متفاوتي انجام مي شود. در بعضي از موارد كه زير سازي مناسب و مسطح مي باشد، مي توان از تايل هاي آماده استفاده كرد. به اين صورت كه تايل ها داراي فاق و زبانه مي باشند و به راحتي كنار هم چفت مي شوند و مي توان چيدمان آن ها را به راحتي عوض كرد يا در صورت آسيب ديدگي به راحتي تايل آسيب ديده را عوض كرد. اين تايل هاي چوب پلاست در ابعاد مختلفي ساخته مي شوند و مي توانند از ضرايبي از عدد 15 سانتي متر توليد شوند. در صورتي كه زير سازي مناسب نباشد و مكاني وجود نداشته باشد كه كامپوزيت هاي چوب پلاست به آن پيچ شوند، اين زير سازي بايد انجام شود كه اغلب در ايران اين زير سازي با قوطي كشي فلزي انجام مي شود و شبكه اي فلزي در سرتا سر مسير كشيده مي شود كه كامپوزيت هاي چوب پلاست به وسيله كليپس ها به شاسي كشي متصل مي شوند و اين شاسي كشي كمك مي كند كه علاوه بر ديده نشدن پيچ ها روي كار، فاصله فني پيچ ها رعايت شود و فاصله بين دو پيچ از 40 سانتي متر بيشتر نشود. شاسي كشي علاوه بر اينكه محل مناسبي براي زير سازي كامپوزيت هاي چوب پلاست ايجاد مي كند، در زماني كه كامپوزيت ها در كف كار مي شوند، به عبور آب هاي سطحي كمك مي كند و باعث مي شود طول عمر كامپوزيت هاي چوب پلاست بالا برود.   كامپوزيت هاي چوب پلاست عموما به صورت پروفيل توليد مي شوند تا حمل و نقل آن ها به راحتي انجام گيرد و اين پروفيل ها معمولا در طول 3 متر طوليد مي شوند كه در صورت نياز مي توان آنها را در ابعاد سفارشي توليد كرد. كامپوزيت هاي چوب پلاستي كه با نام تجاري دك سنگين به بازار ارايه مي گردند و عموما در سطح مقطع خود داراي 5 سوراخ هستند، داراي مقاومت بسيار بالايي بوده و تحمل وزن بالايي را دارند و ميتوان در محيط هايي كه در معرض عبور وسيله نقليه قرار دارند از آنها استفاده كرد. چوب مورد استفاده در چوب پلاست بايد داري درجه سختي بالايي باشد تا مقاومت چوب پلاست بالا برود و محصول توليدي از كيفيت بالايي برخوردار باشد. كليپس وسيله اي ست از جنس پلاستيك فشرده كه وظيفه دارد كامپوزيت هاي چوب پلاست را به يكديگر متصل كند و در شكل هاي متفاوتي وجود دارد كه مي توان از جمله آن ها به كليپس به شكل T و H اشاره كرد كه كليپس از يه سو به چوب پلاست متصل مي گردد و از سوي ديگر به شاسي پيچ مي شود. چند سالي است كه استفاده از كامپوزيت هاي چوب پلاست در مبلمان ها و محوطه سازي هاي شهري متداول شده است صرفه اقتصادي اين محصول،مقاومت بالا و سازگاري آن با محيط زيست از جمله عوامل اين محبوبيت و اقبال شده است. چوب پلاست در مبلمان هاي شهري غالبا به صورت ميز و نيمكت، فلاور باكس ، تري باكس ، سطل زباله ، آب نما و غيره ..... استفاده مي شود و در محوطه سازي نيز معمولا به صورت آلاچيق ، پرگولا ، دك كف ، كنار استخر استفاده مي شود.    

الاچيق چوب پلاست

 

    كاربرد ديگر اين كامپوزيت ها در نماي ساختمان ها ، ديوارها و غيره مي باشد كه به صورت تكي و تركيبي با ساير متريال ها مورد استفاده قرار مي گيرد. چگونگي استفاده چوب پلاست ها در نما بسيار تاثير گذارتر از طرح مي باشد، چه در تنوع استفاده و چه در ديتايل هاي اجرايي نماي ساختمان و به همين منظور بايد ديتايل كاملا تخصصي طراحي گردد تا ماندگاري نما بالا برود. به طور مثال اتصال شاسي كشي بايد به درستي با نماي ساختمان انجام گيرد تا علاوه بر بالا بردن مقاومت كار امنيت نما نيز بالا برود. در نما از پروفيل هاي 15 سانتي متري ،پروفيل هاي 10 سانتي متري،پروفيل هاي 7 سانتي متري و ورق كاور 30 سانتي متري در عمده موارد استفاده مي شود كه هم به شكل عمودي و هم به شكل افقي استفاده مي شوند. در طراحي نما با كامپوزيت هاي چوب پلاست نيز از كليپس استفاده مي شود به طوري كه چوب هاي مياني از طريق كليپس به شاسي كشي متصل مي گردد و چوب ابتدايي و انتهايي به صورت مستقيم پيچ مي گردد. مبلمان هايي كه عمدتا با چوب پلاست ساخته مي شوند نياز به يك شاسي كشي قوي هستند تا تحمل بار وارده را بر عهده بگيرد، زيرا چوب پلاست در اين مبلمان ها به عنوان كاور و پوشش نهايي عمدتا استفاده مي شود و همچنين در باكس ها كه محيط كشت وجود دارد. اين محيط كشت از طريق ورق گالوانيزه تامين و ساخته مي شود و اتصال بين جعبه كاشت با چوب پلاست عموما با شاسي كشي انجام مي شود. ضخامت در چوب پلاست ها محدوديت خاصي ندارد و اغلب اوقات اين محدوديت بر اساس قالب مشخص تعريف مي شود اما ترجيحا سعي مي شود در مقاطع زياد براي جلوگيري از سنگين شدن پروفيل سطح مقطعي از آن را كم كرده و به صورت تو خالي توليد مي كنند كه هرچه تعداد اين سوراخ ها بيشتر باشد مقاومت پروفيل بالا مي رود. چوب پلاست فعلا در رنگ هاي محدودي توليد مي شود و قابليت ايجاد هر رنگي در آن وجود ندارد.    

نماي ساختمان چوب پلاست

   

نماي ساختمان چوب پلاست

 

مزايا و معايب چوب پلاست

مزاياي كامپوزيت چوب پلاست

كامپوزيت هاي چوب پلاست سازگار با محيط زيست هستند و اين موضوع مزيت بزرگي در جوامع امروزي به شمار مي رود و از طريق بازيافت چوب ها و مواد پلاستيكي تهيه مي گردد و مجددا پس از استفاده مي توان آنها را بازيافت كرد و مجددا پروفيل هاي چوب پلاست توليد كرد. چوب پلاست هزينه نگهداري خيلي كمتري از ساير متريال ها دارد و مانند ترموود نيازي به رنگ ندارد. كامپوزيت هاي چوب پلاست در مقابل تغير ابعاد بسيار مقاوم هستند و داري ثبات ابعادي هستند. تحقيقات نشان مي دهد كه استفاده از كامپوزيت هاي چوب پلاست در كشورهاي پيشرفته بسيار مرسوم تر است زيرا به خاطر هزينه نگهداري بسيار پايين تر، صرفه اقتصادي  و تنوع طرح و رنگ و مقاومت بالا در برابر رطوبت اين اجازه را به اين متريال ميدهد كه در بسياري از فضا ها قابل استفاده باشد و بتوان مصنوعاتي مانند فلاور باكس ها ، آلاچيق ، ميز و نيمكت ، پرگولا را به راحتي از آن ساخت. كامپوزيت چوب پلاست مقاوم در برابر پوسيدگي هاي طبيعي ، گرما ، سرما ، قارچ ها ، نفوذ حشرات مي باشد كه براي دستيابي به اين مقاومت بايد قواعد اجراي آن به درستي اعمال شود و مطابق با اصول فني اجراي آن صورت پذيرد. چوب پلاست مقاوم در مقابل اشعه و امواج راديو مغناطيسي مي باشد و صوت مي باشد. مقاوم در برابر نفوذ اسيدها مقاوم در برابر نفوذ چربي ها و مايعات مقاوم در برابر جذب و نفوذ هر نوع باكتري و ميكروب مقاوم در برابر شرايط اب و هوايي مختلف انبساط و انقباض كم وزن سبك استحكام بالا كنار وزن مناسب مقاوم در برابر ضربه و خش غير قابل اشتعال و مقاوم در برابر اتصال مقاوم در مقابل تغيير شكل ظاهري كاملا قابل شست و شو با مواد شوينده مختلف قابل بازيافت و توليد مجدد سازگار با محيط زيست مقاوم در برابر ترك خوردگي قابليت تعويض سريع و تعمير اسان نگهداري آسان و قابليت تعويض مجزاي هر چوب پلاست ضد كپك زدگي صرفه جويي در زمان و انرژي صرفه اقتصادي  

معايب كامپوزيت چوب پلاست

چوب پلاست طبيعت، گرما و زيبايي چوب را ندارد. در انتخاب ابعاد چوب پلاست محدود هستيد و بايد براي سفارش شما قالب جداگانه ساخته شود. اين چوب مصنوعي قابل بازگشت به طبيعت نمي باشد اما براي توليد مجدد چوب پلاست قابل استفاده است. عرشه از جنس كامپوزيت چوب پلاستيك هزينه توليد حدود ۱۵ درصد بيشتر نسبت به عرشه از جنس چوب هاي توليدي به روش اعمال فشار را دارا مي باشد.  

براي دانلود فايل PDF اين مقاله، روي لينك زير كليك كنيد:

دانلود

مبلمان ها و فلاورباكس هاي مخصوص روف گاردن در محوطه سازي

۸۳ بازديد

قبل از اينكه فلاورباكس هاي مخصوص روف گاردن در محوطه سازي، گلدان ها و مبلمان هاى روف گاردن و تراس خود را انتخاب كنيد، بايد به اين دقت كنيد كه سبك مورد علاقه شما چيست. چه مقدار از وقت خود را در فضاى روف گاردن و تراس خود صرف خواهيد كرد؟ آيا صرفا جنبه تزئيني دارد يا از فضاي آن استفاده خواهيد كرد؟ چه مقدار در محوطه سازي هاي شهر تهران مورد توجه قرار گرفته است؟ و تا چه حد مى خواهيد اين فضا سرگرم كننده و متنوع طراحى شود؟ آيا مى خواهيد از گياهان و يا درختچه هايى كه رشد مى كنند در اين فضا استفاده كنيد يا گياهان تزئينى؟  

فلاور باكس در محوطه سازي

  در طراحى روف گاردن ها و تراس ها جهت محوطه سازي حتماً بايد از يك متخصص كمك بگيريد، او به شما كمك مي كند تا وزن سقف را مشخص كنيد و ميزان بارى را كه مى توانيد بر آن متحمل كنيد، براي شما تخمين خواهد زد. كمك ديگري كه به شما مي كند اين است كه فضاي ذهني و نياز هاي شما را به طراحي عملياتي بسيار نزديك خواهد كرد. سپس شما خواهيد توانست برخى از گياهان و يا گلدان هايى را كه مى خواهيد در اين فضا قرار دهيد را انتخاب كنيد استفاده از فلاورباكس ها به شما كمك مى كند تا از طراحى با انعطاف پذيرى بيشترى برخوردار شويد و دست طراحتان براي طراحي فضا بسيار بازتر خواهد بود. چرا كه فلاورباكس ها قابليت جا به جا شدن را دارا مى باشند و شما مى توانيد بنا به هر دليلى جاى آن ها و طرز چيدمان آن ها را به راحتي تغيير دهيد. فلاورباكس هايى كه براى اين فضا استفاده مى كنيد بايد كاملاً ضد آب بوده و در مقابل شرايط آب و هوايى مقاوم باشند وگرنه براي شما مشكلاتي را به همراه خواهد داشت. تعبيه لوله درين و جانمايى راه خروجى آب گلدان ها از جمله نكاتى است كه بايد به آن ها توجه داشته باشيد.

محوطه سازي

۸۴ بازديد

محوطه سازي

محوطه سازي چيست؟

به شيوه قرار دادن و استفاده از المان هاي مورد نياز در يك فضا محوطه سازي يا در انگليسي  Landscaping گفته مي شود. يكي از بهترين معادل هاي فارسي براي واژه Landscaping "معماري منظر" است، اما رايج ترين معادل همان واژه "محوطه سازي" است. معماري منظر به منظور مسطح كردن و آماده نمودن محوطه ساختمان ها و ايجاد فضاي سبز است كه مواردي مانند طراحي پياده رو, خيابان سازي, شبكه هاي جمع آوري آب و فاضلاب و … را نيز در بر مي گيريد. گاهي محوطه زيبا با ايجاد فضاي سبز و جدول بندي اشتباه گرفته مي شود، در حالي كه اين موارد تنها بخشي از پروژه هاي محوطه سازي هستند.  

محوطه سازي زيبا

 

پيشينه معماري منظر در ايران

در گذشته در ايران، محوطه سازي بسيار مرسوم بوده است. اين كار در باغ ها، خانه هاي اشراف و پادشاه ها، كاخ ها و ... بسيار انجام مي شد و معماراني همچون شيخ بهايي از مشاهير اين عرصه هستند. يكي از دلايل انجام اين كار، انس پيشينيان با طبيعت و استفاده از فضاي سبز، حوض، درخت و ... براي ايجاد هواي خنك طبيعي و مناظر زيبا و دلپذير بوده است.

فوايد لنداسكيپ

در دنياي امروز، افزايش زندگي شهري باعث پيشي گرفتن معماري و طراحي داخلي نسبت به معماري منظر  شده است. اما همين زندگي آلوده شهري، نياز به اين موضوع را افزايش مي دهد، چراكه با اين كار مي توان فضاي شهر ها را تا حدي تلطيف كرد. امروزه يكي از معضلات شهر هاي بزرگ، پديده وارونگي و آلودگي هوا مي باشد كه يكي از راه هاي مقابله با اين آلودگي ها در نظر داشتن و به وجود آوردن محوطه و فضايي سبز در اطراف ساختمان يا پشت بام منزل مي باشد. كه اين امر باعث جذب آلودگي هوا و در نتيجه خارج كردن اكسيژن از خود مي باشد كه اين امر باعث كاهش آلودگي و ايجاد فضايي مطبوع مي شود. نكات مهم در محوطه سازي در محوطه سازي هميشه با گياهان متنوع سروكار داريم. چون گياهاني كه در فضاي سبز مورد استفاده قرارمي گيرند هميشه علاوه بر شرايط ارثي و ژنتيكي، از شرايط اكولوژي محيط زيست نيز متأثر هستند. بنابراين بايد به تغييرات درجه حرارت محيط، حداقل مطلق دما، ميانگين و حداكثر مطلق دما، تغييرات ميزان رطوبت نسبي هوا، بارندگي ها، تعداد روزهاي ابري و آفتابي، كوتاهي و بلندي روز و شب و ديگر پديده هاي جوي به دقت توجه شود. استفاده از آلاچيق، آبنما، بركه، رودخانه، استخر، گل كاري هاي متنوع، درخت كاري، رواق، باربيكيو و ...از بخش هاي مهم محوطه سازي به حساب مي آيند، كه با توجه به مساحت و وسعت و خواست كارفرما طرح ها و المان ها و نمادهاي متفاوتي در محوطه سازي مورد استفاده قرار مي گيرند. يكي از مهم ترين گام هاي اصلي طراحي و اجراي محوطه سازي، جانمايي و آرايش گل و گياهان در موقعيت مناسب و مطلوب خود به بهترين شكل ممكن و استقاده از ايده هاي جذاب و خلاقانه مي باشد كه بايد قبل از اجرا در طراحي محوطه، نوع چيدمان گل و گياه در طرح مورد نظر مشخص و معلوم گردد. از ديگر ويژگي هاي محوطه سازي و فضاي سبز نيز مي توان به ايجاد فضايي دلنشين، روحيه بخش و جذاب كه براي استفاده كنندگان از آن به وجود مي آورد اشاره كرد. همچنين طرح هاي متفاوت و متناسب با ساختمان يا ويلا در اطراف يا پشت بام بنا تاثير فراواني در زيبايي و خوش نما كردن ويلا يا ساختمان مورد نظر دارد.  

دسته بندي محوطه سازي

محوطه سازي فضاها را مي توان به دسته هاي زير تقسيم بندي كرد:

1-محوطه سازي شهرك هاي توريستي و مناطق گردشگري 2-محوطه سازي شهرك هاي مسكوني 3-محوطه سازي پارك ها و فضاي سبز با مساحت كمتر 4-محوطه سازي ويلا ها و باغ ها و باغ تالار ها 5-محوطه سازي ويلا هاي شخصي با متراژ كمتر 6-محوطه سازي مجتمع هاي مسكوني 7-محوطه سازي حياط منازل    

1.محوطه سازي شهرك هاي توريستي و مناطق گردشگري

در شهرك ها و مناطق گردشگري، فضاي گشترده و وسيعي وجود دارد و عموما از المان ها و نمادهاي جذاب براي توريست ها و گردشگران استفاده مي شود. به اين دليل كه در اين مكان ها عموما دريا، كوه، جنگل و ... وجود دارد بايد از طراحي هاي سازگار با محيط هاي اين چنيني استفاده كرد.

2.محوطه سازي در شهرك هاي مسكوني

در شهرك هاي مسكوني هم با ايجاد پياده رو هاي مناسب و سنگ فرش كردن آن ها به وسيله موزاييك هاي رنگي و زيبا و متنوع، واش بتن، جدول بندي با جدول هاي طرح دار و رنگي مختلف ،ايجاد مبلمان شهري مناسب و زيبا، ساخت آلاچيق هاي كوچك و مرتبط به ساختار و فرم شهرك، استفاده از سنگ رودخانه به جاي چمن و چمن مصنوعي محيطي زيبا و دلنشين ايجاد مي كنند.

3.محوطه سازي در پارك ها و فضاهاي سبز:

در اين پارك ها كه مساحت كمتري نسبت به مناطق توريستي و گردشگري دارند با توجه به نوع پوشش گياهي پارك و منطقه اي كه در آن قرار دارند، مي توان با ايجاد آبنما ها، موزاييك ها و واش بتن هاي چراغ دار، استفاده از قلوه سنگ و سنگ هاي رودخانه رنگي  و متفاوت به جاي چمن، فضاي طبيعي و زيبايي ايجاد كرد.

4. محوطه سازي در ويلا ها،باغ هاي مجلل، باغ تالار ها

در محوطه سازي باغ تالار ها و ويلاهاي مجلل از مصالح ساختماني لوكس استفاده مي شود. ايجاد رودخانه هاي خشك و رودخانه هاي جاري به كمك سنگ رودخانه اي، ساخت شومينه و باربيكيو، ساخت آلاچيق طرح چوب و چوبي و چوب پلاست، استفاده از موزاييك و واش بتن هاي چراغ دار در مسير پياده روها، استفاده از سنگ هاي رودخانه در لا به لاي فضاي سبز، استفاده از تزئينات براي دور درخت در باغ، استفاده از آبنما هاي زيبا و …. مي تواند زيبايي محيط را چند برابر كند.

5. محوطه سازي در ويلا هاي شخصي با متراژ و مساحت كوچكتر

هر چقدر فضا و مساحت كوچكتري داشته باشيم بايد سليقه و طراحي بهتري به خرج دهيم و از ايده هاي بهتري بهره ببريم. شما مي توانيد يك باغ 300 متري را با طراحي زيبا و استفاده از مصالح مناسب و ايده و خلاقيت، تبديل به فضايي كنيد كه حد اقل 800 متر به چشم بيايد. ميتوان با ايجاد رودخانه خشك توسط سنگ رودخانه اي، حس وجود يك رودخانه طبيعي در باغ را به وجود آورد. با نور پردازي مناسب پياده رو و مسير عبور و مرور مي توان جلوه منظر خود را چند برابر كرد.

6. محوطه سازي در مجتمع هاي مسكوني

در مجتمع هاي مسكوني به كمك سنگ هاي رودخانه، آلاچيق هاي كوچك و زيبا با طراحي هاي جذاب، آتشدان هاي تزينتي، رودخانه هاي خشك و… منظري زيبا و دلنشين براي ساكنين و ميهمانان ايجاد كرد.

7. محوطه سازي در حياط منازل

همانطور كه قبلا اشاره شد، هر چه فضاي شما كوچكتر باشد بايد با دقت نظر و سليقه بيشتري به محوطه آرايي بپردازيد. در فضاهاي شهري و مجتمع هاي مسكوني، با يك فضاي زيبا مي شود جذابيت زيادي براي ساكنان و مهمانان به وجود آورد و به همين دليل ارزش ملك نيز بالا خواهد رفت. استفاده از واش بتن و واش بتن چراغ دار به جاي موزاييك هاي معمولي، جلوه اي دو چندان به محل سكونت شما خواهد داد. استفاده از سنگ رودخانه اي به جاي چمن، هزينه هاي نگهداري و آبياري را براي ساكنان بيش از 70 درصد كاهش خواهد داد.

متريال هاي مورد استفاده در محوطه سازي

در محوطه آرايي از متريال هاي متفاوتي استفاده مي شود و هيچ محدوديتي به لحاظ وزن و يا شكل وجود ندارد اما متريال هايي مانند سنگ،چمن،بتن،واش بتن،چوب،چوب پلاست و غيره بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد.

برخي اجزا و عناصر مهم محوطه سازي

انتخاب خاك در محوطه سازي

در بحث محوطه سازي در بخش هاي مختلف عناصر با نيروهاي ديناميكي و استاتيكي متفاوتي در كنار هم قرار مي گيرند كه هر كدام از آن ها نياز هاي متفاوتي براي زير سازي دارند. همچنين با توجه به ايجاد بستر كاشت گياهان در محوطه سازي، بررسي، جمع آوري، خاك برداري و خاك ريزي با مطالعه دقيق خاك موجود در سايت و همچنين استفاده از خاك مناسب در محوطه سازي، مي تواند نقش مهمي در رشد و سهولت نگهداري گياهان و استقامت عناصر در مقابل نيرو هاي ذكر شده داشته باشد.

مصالح ساختماني در محوطه آرايي

امروزه توليد و نوآوري مصالح در بخش ساختمان، با توجه به رونق ساختمان سازي در جامعه با رشد سريعي مواجه است. اما شناخت و انتخاب صحيح مصالح براي محوطه سازي امري است كه علاوه بر حس زيبايي شناسي در محوطه سازي نياز به تجربه در مورد تغييرات احتمالي اين مصالح در برابر شرايط جوي دارد. علاوه بر مصالحي كه به صورت عمومي در فعاليت هاي مختلف ساختماني استفاده مي شود، بخشي از مصالح به طور خاص فقط در محوطه سازي مورد استفاده قرار مي گيرد كه اطلاع از اين موارد ميتواند كمك بزرگي در بالا بردن سطح كار محوطه سازي بكند.

ساخت المان ها و نمادها در محوطه سازي

با توجه به مساحت و وسعت فضا و خواست كارفرما، المان ها و نمادهاي متفاوتي در محوطه آرايي مورد استفاده قرار مي گيرند. برخي از المان ها و نمادها عبارت اند از آلاچيق ، رواق ، آبنما، بركه ، استخر ، باربيكو و...

آلاچيق در محوطه آرايي

آلاچيق كلمه عمومي است كه در زبان فارسي به هرنوع سرپناهي كه در فضاي باز باشد، اطلاق مي گردد و حتي نوع كاربري آن كه در مواردي بعنوان پاركينگ اتومبيل استفاده مي شود نيز تغييري در اين نام ايجاد نمي كند. اين در حالي است كه در محوطه آرايي براي انواع مختلف از آلاچيق ، بسته به كاربرد آن نامها و تعاريف جداگانه اي وجود دارد .  

الاچيق در محوطه سازي

 
آبنما در محوطه آرايي

يكي از نمادهايي كه در چند سال اخير براي محوطه سازي بسياذ مورد استقبال عمومي قرار گرفته ، آبنما بوده است . ساخت آبنما مي تواند با مصالح مختلف انجام شود . در ساخت آبنما مواردي چون نحوه ريزش آب ، مقدار صداي مورد نياز براي فضا، نور پردازي ، ايزولاسيون و سهولت نگهداري ، از اهميت بالايي برخوردار است .

بركه در محوطه آرايي

بركه به فضايي گفته مي شود كه آب در آن بدون جريان و در فضايي بسته قرار بگيرد. بركه در محوطه سازي معمولا براي فضا هايي آرام و با هدف آرامش طراحي و ساخته مي شود و مي تواند المان مفيدي در تامين اين هدف باشد . بركه ها علاوه بر كاربرد به لحاظ زيبايي در محوطه سازي، مي تواند نقش مهمي در ذخيره سازي آب براي آبياري فضاي سبز ايفا كند. گياهاني چون نيلوفر آبي كه به عنوان گياهان آبزي در محوطه سازي و فضاي سبز جهت زيبايي بيش از پيش استفاده مي شوند ، در آبهايي كه راكد هستند، قادر به ادامه حيات هستند.

استخر در محوطه آرايي

از گذشته تا به امروز، شنا به عنوان يكي از مفرح ترين ورزش ها مورد توجه بوده است، به همين دليل ساخت استخر سال ها در حياط منازل مسكوني مورد توجه محوطه سازان قرار داشته است. امروزه با تغيير شكل زندگي شهر نشيني معمولا استخر بعنوان بخشي از محوطه سازي ويلا ها ديده مي شود. ساخت استخر به دليل چالش هايي چون آب بندي، تصفيه و نگهداري و .... از تخصصي ترين عناصر در محوط سازي است.

رودخانه در محوطه آرايي

در فرهنگ قديم ما هميشه آب هاي روان چه در باغ هاي ايراني كه ساخت آنها به بيش از 2000 سال مي رسد و چه در شرايط طبيعي از اهميت و استقبال زيادي برخوردار بوده. به همين دليل داشتن چنين نمادي در محوطه سازي مي تواند فضايي متفاوت ايجاد نمايد.

كف سازي در محوطه آرايي

همواره يكي از اثر گذارترين بخشها در محوطه آرايي كف سازي ها هستند. كف سازي جزيي از بخش سخت محوطه سازي است كه مي تواند نقش مهمي در راهنمايي استفاده كنندگان ، تقسيم فضا، زيبايي، سازه فضايي، القاي حسي خاص و ... در محوطه سازي داشته باشد. استفاده از مصالح مناسب محوطه سازي در اين بخش براي حفظ امنيت ، زيبايي ، استحكام و .. بسيار داراي اهميتمي باشد.

نورپردازي در محوطه آرايي

در طراحي فضاي سب،  نور همواره به عنوان يك عنصر مهم و اساسي به شمار مي آيد. چراكه كليه نقاطي كه در فضاي سبز از اهميت بخصوصي برخوردارند نظير درب ورودي ، حياط جلويي استخر، فواره ها، بركه ها، مجسمه ها، آبشارها، درختان و كليه وسايل زينتي بايد امكانات روشنايي را داشته باشد تا زيبايي واقعي را به نمايش بگذارند. نور عامل بسيار مهمي در تفكيك رنگ ها و تعريف راه ها و معابر در شب ها مي باشد. در صورت نبود نورپردازي در شب، طراحي فضاي سبز امري كاملا بي مفهوم جلوه مي كند. لذا نياز به نور در شب به بيشترين حد خود مي رسد.

تاسيسات مكانيكي در محوطه آرايي

تاسيسات مكانيكي در محوطه آرايي شامل آبرساني، تاسيسات آبياري خودكار، تاسيسات استخر و تاسيسات آبنما، بخشي از علم تاسيسات است كه متاسفانه باوجود اهميت زياد، كمتر در ساختمان مورد توجه قرار مي گيرد. به همين دليل براي داشتن تاسيسات مناسب در محوطه آرايي، آگاهي از نوع و عملكرد لوازم موجود در بازار و به كار گيري آن ها در محل هاي مناسب امري اجتناب ناپذير است.

آلاچيق فلزي در محوطه سازي

۷۷ بازديد

آلاچيق فلزي، رقيب جديدي براي آلاچيق چوبي است. زماني كه صحبت از آلاچيق مي شود، ناخودآگاه همه ذهن ها به سمت آلاچيق هاي چوبي با نيمكت هاي چوبي و گلدان هاي اطرافش مي رود. البته كه آلاچيق هاي چوبي زيبايي خاصي دارند و با طبيعت كاملا سازگار هستند و همخواني دارند، اما اين مسئله به اين معنا نيست كه متريال هاي ديگر را كنار بگذاريم و از طرح ها و مدل هاي جديدتر استقبال نكنيم. آلاچيق فلزي هم از همين دسته مدل هاست كه اگر به جاي خودش و به صورت اصولي اجرا شود، مي تواند از آلاچيق هاي چوبي حتي كاربردي تر و زيباتر هم باشد. كه البته اين مورد به شناخت بيش تري از اين مدل آلاچيق ها و اطلاعات كافي در مورد آن ها نياز دارد. آلاچيق فلزي مستحكم ترين و بادوام ترين نوع بين آلاچيق هاست. از اين جهت كه شكل دهي به فلز راحت تر است، آلاچيق فلزي مي تواند در طرح ها و مدل هاي متفاوت طبق خواست مشتري ساخته شود. در اين آلاچيق ها، در صورت نياز از چوب و شيشه نيز مي توان استفاده كرد. از آلاچيق هاي فلزي عموما در داخل پارك هاي شهري و محوطه سازي استفاده مي شود و سقف آن ها نيز بيشتر از جنس ورقه‌هاي فلزي و يا سفال است. در هر آب و هوايي مي توان از آلاچيق هاي فلزي استفاده كرد و در انواع طرح هاي متنوع سنتي و مدرن قابل طراحي و ساخت هستند.  

آلاچيق فلزي در محوطه سازي

 

انواع مدل آلاچيق فلزي در محوطه سازي

به دليل انعطاف پذيري بالاي فلز، آلاچيق هاي فلزي به راحتي مي توانند از هر نظر طراحي هاي متنوعي داشته باشند. از نظر شكلي اين نوع آلاچيق مي تواند شكل هاي هندسي متفاوت مانند چهار گوش، پنج گوش تا دايره اي را داشته باشند. ديگر ويژگي اين سازه ها در اين است كه مي توانيد سقف هاي گوناگوني را با آن اجرا نماييد. از سقف هاي شيشه اي و متحرك گرفته تا طرح هاي پارچه هاي و حتي چوبي. برخي از اين آلاچيق ها داراي ستون ها ضخيم و بزرگ هستند و برخي ديگر با ظرافت هر چه تمام تر تزييات پركاري را به نمايش مي گذارند. اگر بخواهيم از آلومينيوم استفاده كنيم، بايد به اين نكته توجه كنيم كه اين متريال در عين مقاومت و دوام بالا، وزن بسيار پاييني دارد و اين موضوع برتري ويژه اي را به آن داده است. اگر دوست نداريد سازه فلزي در بين درختان و گياهان محوطه تان ديده بشود، به راحتي مي شود آن را با نصب نماي چوبي بر روي آلاچيق و يا با استفاده از پرده هاي پارچه اي كه در اطراف آن آويزان مي شوند پنهان نمود.